Wednesday, May 28, 2014

Clematis, tidiga sorter

En stickling av Violet Purple på spaljén.
I snart en månad har det nu blommat clematisar här hos oss,
"Violet Purple" satte vi redan 2003.
Det var bland de första clematisarna vi köpte.
Vi hade då inga spaljéer, utan satte den vid en Ölandstok, så den skulle ha nåt att klättra i.
Vad jag inte förstod var, att den skulle ta över helt..
Clematisen växte, så token höll på att försvinna.
Violet Purple på det ställe som vi planterade den först.
Jag försökte då gräva bort den,och sätta den nån annanstans.
Jag satte bitar av den vid den då nybyggda spaljén.
Flera av sticklingarna har tagit sig, och i år börjar de blomma.
Jag trodde jag fått bort clematisen från Ölandstok-busken.
Men den växer fortfarande  där.
             
Clematisen slingrar i Ölandstoken.
När den blommat klart i år, snart alltså, så ska jag klippa ner den helt.
Det är ett väldigt virrvarr av gamla grenar, som gör att Ölandstoken knappt orkar blomma.
Kanske kan den då få en chans iallafall i år?!


Gulvit clematis då den började blomma.
Vid spaljén kom i år en överraskning.
En vitblommande Clematis.
Jag vet att jag tog en bit av en Gull-clematis hos en bekant för 2 år sedan.
Så jag kollade där om den såg ut så.
Men den hade inte ens knoppar än,
utan ska blomma i augusti, liksom min "vanliga" Gull-clematis i lönnen här.

Vit nu
Det ska bli spännande att se senare i sommar om det är den Gull-clematisen.
På etiketten, som satt kvar på den blomman, stod att det var en Gull-clematis.
Kanske finns det flera varianter på den sorten?
Den här är ju vit-gul inne i mitten.
Min i lönnen är mörkröd där. Och mycket mindre.
Hur som helst, så är det kul med ännu en sorts clematis i vår trädgård!!!



No comments:

Post a Comment