Sunday, March 23, 2014

Den mörka Vivan.

Jordviva.
Vi har ganska många sorts vivor i vår trädgård.
Vi köper dem på vårarna, och har dem ibland inne först i krukor.
Men de klarar av att vara ute, och blommar sen varje år.
Just den här vivan är ganska mörk, så blommorna syns inte så bra.

Munkhättans blad hos mig.
För flera år sen så satt jag några knöl-lika jordstammar på två olika ställen i trädgården.
De såg ut att bli fina växter, av omslaget att döma.
När jag kom hem såg jag att det var en giftig växt.
Det skulle bli ax med röda bär på, 
så jag var lite undrande över om några skulle lockas att äta dem.

Själva blomman skulle bli som en kalla ungefär, med ett vitt hölster runt en kolv.

Munkhätte-bild hämtad på nätet.

Så här skulle den sett ut.
men hos oss har det bara blivit blad varje år, ett på varje ställe.
En del jag sätter tar sig bra, en del blir det inte mycket av, tyvärr.











No comments:

Post a Comment