Wednesday, May 7, 2014

Anemoner

Anemonerna började slå ut för en vecka sen.
Anemonerna som finns hos oss, satte jag, som knölar, för 30-40 år sedan.
Det tog minst 10 år, med bara små blad.
Sen kom de till slut med sina vackra, skira blommor.

Vackrare i skugga!
Blombladen är vackra och tunna.
Anemonen kallas visst för Vindblommor, 
då de rör sig så lätt i vinden.

Utslagna blommor just nu.
För en del år sedan, så flyttade jag några av knölarna, till landet vid altanen.
Där blommar de nu sen några år.
Däremot på det första stället jag hade dem på, ser jag återigen bara blad.
Där har de nog kommit för många andra perenner, som tränger ut anemonerna.
Vi har rensat runt dem, och tycker det är fler blad i år, än förra året.
Så jag hoppas de ska blomma där nästa år igen.
Bladen ser ut som persilja....
Antagligen gillar inte anemonen alltför kalla vintrar.
Tyvärr är jag dålig på att lägga nåt över dem, så de skyddas på vintern.
Vi har många växter, som inte är så väldigt vinterhärdiga, 
så vi kan inte springa runt och lägga på skydd överallt.
Så klarar de sig, så är det bra, annars får vi ha andra mer härdiga växter.

No comments:

Post a Comment