Wednesday, May 21, 2014

Vilda växter som tar sig in i vår trädgård.

Liljekonvalj
Liljekonvaljen sprider sig från skogskanten, in i våra rabatter, mer och mer för varje år.
En "riktig" skolavslutningsblomma,
 som nu verkar komma lite för tidigt för att vara fina till skolavslutningen.

Midsommarblomster
Och midsommarblomstren blommar en månad för tidigt.
De står i landen ibland, men mest bland buskarna vid tomtgränsen.

Stinknäva
Stinknävan är jag lite hårdare på.
Jag tar bort de exemplar som tar sig in i rabatterna.
Men den får gärna vara i utkanten av trädgården.
Och under vår trappa växer den gärna.
I floran står det att den luktar illa.
Det tycker inte jag.
Ja, den luktar starkt, men doften är underbar. Speciell.
Minner om barndomens natur uppe på ett berg söder om Stockholm.
Varje gång jag rensar bort en, så måste jag lukta på den.
Och sen sitter doften kvar i händerna en bra stund!!

Vårtörel med nyckelpiga.
Vårens första nyckelpiga såg jag på en Vårtörel.
Nyckelpigan hjälper oss att hålla bladlössen borta, och är så söta,
så dem vill vi ha flera av.
Dock ej så många som för flera år sedan,  då det var nyckelpigor överallt.
För då bets de väldigt.

No comments:

Post a Comment