Monday, June 9, 2014

Lupiner i flera färger.

Lupin med sina fina stora flikiga blad.
De första gångerna jag såg lupiner, var då vi åkte upp i Dalarna.
Där fanns det, mest blåa, längs vägkanterna.
Då visste jag inte att det var en växt, som kunde vara i trädgårdar och ha flera färger.

Blåvita
Den första jag tog hem och satte, var en gul-rosa.
Sen har jag tagit fröer med hem, från alla möjliga ställen.
Och så har de blandat sig här hos oss.
Så nu har vi flera olik-färgade lupiner.
De sprider sig lite överallt, och kan då bli i nya färgkombinationer.
Än så länge får de stå kvar där de kommer.
De är svåra att flytta, för de har en lång morotsliknande rot.
Det bästa är att ta fröer hos nån, så man ser vilken färg de har.

Blå

Rosa

Ljust rosa med gult i.

Rosa  med vit underkant.

Orange lupin
Många har blivit till nya färger hos oss,
då nya plantor självsåtts.
Men den vita har jag tagit frön av hos en kompis.
När de blommat över, så ska man klippa av hela fröställningarna,
som inte är så vackra heller,
så kommer det nya blommor hela sommaren.

Vit lupin

No comments:

Post a Comment