Thursday, July 31, 2014

Självsådda sommarblommor

Rosa vallmo
För flera år sedan sådde jag olika sommarblommor.
En del av sorterna återkommer varje år.
De frösår sig på alla möjliga ställen.
Sen får vi frön i komposten, som sen kommer ut i land, då vi använder av den jorden.

Vanligast med röd vallmo här
Vallmon har vi haft i många år, och jag tror de heter Kornvallmo.
En annan av de sorter, som frösår sig allra mest, är blåklinten.
En gång hade jag satt frön med klintar i många färger.
Så de finns nu överallt, t.o.m i de stora krukorna, 
då jag tar av kompostjorden och planterar dahlior i mm.


En lila klint
Ja, klintarna finns i många färger.
I potatislandet
Ringblommorna hade sått sig och fått små blad i hela potatislandet.
Innan min man körde potatislandet, så räddade vi massor och satte en del i byttor 
och en del i kanten på potatislandet.

vackra orange  eller gula är de.
Förra året sådde jag Sommarslöja.
nu har vi dem på många ställen.
De är vackra och skira.
Växer i täckbarken med.
Jag tog till vara frön av sommarslöjan för att så i mina byttor.
Men de kom av sig själv på många ställen med.
Förra året hade vi en bytta med slöjan stående på täckbarken ,
och i år var det massor av plantor där, trots att det är en duk under och bara täckbark att växa i.



















No comments:

Post a Comment