Tuesday, December 3, 2013

Äntligen Lussebullsbak!!

Lussebullar till fikat!
Äntligen har jag kommit sta och bakat en massa saffransbullar.
Jag gjorde ganska stora degar, så det blev till slut ganska jobbigt att rulla alla degbitarna,
till små lussekatter.
 Så den sista degbiten blev till 2 längder i stället.

Den första degen.
Jag bakade två olika sorts bullar idag.
En del helt mjölkfria och en större deg med smör och mjölk.
Jag hade så lite havremjölk, så det räckte inte till alla bullarna.

Små bullar innan de jäst
Som vanligt när jag bakar, så tycker jag det är svårt att se hur stora de ska bli.
De här mjölkfria ser väldigt taniga ut, innan de jäst.
men sen blev de bra efter  gräddningen.

Mjölkfria utan russin.
Jag försöker hålla isär bullarna, genom att inte sätta några russin på de mjölkfria.
De flesta barnbarnen petar ändå bort russinen.
Så gjorde även jag som barn, så jag förstår dem.

Brownies, innan de skurits i bitar.
Under tiden bullarna jäste, så gjorde jag en Browniekaka, med mycket mörk choklad i.
Nu finns det ofta mjölkfri choklad i vanliga affären,
så det är lätt att baka gott med finare sorts choklad.
Nu väntar jag snart 2 olika barn och ett barnbarn,
som kommer över och ska få prova om årets lussebullar blev goda!
Men först ska jag ut och te en promenad i solskenet!!

No comments:

Post a Comment