Monday, December 9, 2013

Klockarhagens djurliv just idag.

Blåmesen är minst rädd för oss.
Idag är det full fart här på vår gård.
Jag behöver inte gå utanför tomten ens för att uppleva detta:

Snön ligger dm-djup bara, men alla djuren börjar vilja ha mat av oss nu.
På nära håll kan vi kolla på alla som vill äta på bollarna, som min man göra av fett och havregryn.
En boll om dagen får räcka, tycker vi.

Ekorren
Ekorrarna brukar vara tre, som jagar varandra.
Idag sitter bara en där och äter i lugn och ro.
Småfåglarna sitter gärna bredvid ekorren och äter de med, 
av det som ramlat ner från fröautomaterna.
Vi är nu inne på tredje säcken solrosfrö,( 18 kilo styck).
Vi kastar också ut extra nötter på marken åt ekorrarna.


Domherre-par och grönfink
Domherrarna brukar vara runt 10-15 varenda dag.
De är fina med sin röda färg.
Här har de sällskap av en grönfink.

Större hackspett
Då jag gick ut idag var det två stycken Större hackspett som flög förbi mig, jagandes varandra.
Vilt tjattrande.
De sätter sig också vid maten vid fönstret, som här, så vi ser dem på nära håll.
Just denna bild är från förra vintern, för då jag försökt fota dem idag var de så skygga.

Stjärtmes
Stjärtmesarna kommer då och då, omkring 10 åt gången.
De är här några minuter, sen drar flocken vidare.

Rådjur
När jag stod där vid kastanjen, gömd bakom stammen, 
för en stund sedan, för att fota,
så dök ett rådjur upp bara några meter ifrån mig.
Det går sin vända varje dag och varje natt, förbi här.
Konstigt att de inte är rädda för oss och alla traktorer mm, 
som dundrar förbi oss.
De bara fortsätter att gå här ändå, mitt på ljusan dagen.

No comments:

Post a Comment