Friday, December 13, 2013

Julkorten

Julkort ska skrivas nu.
Så var det dags att skriva julkorten.
Med posten fick vi vårt första idag.
Så jag får sätta fart nu.
Tänk att jag igår kunde plocka ännu fler julrosor, fast de varit under snön i kylan.

Klocka och kulor.
 Ovanför datorn har jag en gjuten klocka, som min man hittade i ett uthällt gruslass.
Jag har sett att det stod en text på den, och tänkte att det var ägarens namn.
Det står A.Tägtström....   Gustafs.
Klocka att hänga på hästens rem.
Vi antar att det är en sån klocka som hänger på hästens remmar,
 som klingar då hästen arbetar eller kör släde.
Den är tung, 1 dm hög och har fint ljud.
När jag nyss kollade på Google, så såg jag att den gjutits i Gustafs.
Gustafs ligger i Dalarna vid Dalälven nära Borlänge.
Så nu vet jag var den kommer ifrån från början.
Hur den hamnat i gruslasset, som sen tippades, vet vi dock ej.


No comments:

Post a Comment