Wednesday, December 4, 2013

Sommarens fjärilar

Amiralfjäril.
Nu när jag börjar längta till en ny sommar, så får jag nöja sig med bilderna, som togs i somras.
Mest är det bilder på blommor, men också av alla härliga sommarbilder med bad 
och båtturer med barn och barnbarn.
 I augusti kom så äntligen fjärilarna.
Inte så många som vanligt, tyvärr.
Pärlemorfjäril.
På vår lavendel sitter det flera sorters fjärilar i augusti.
Annars är det mest humlor där.

Nässelfjäril.
Nässelfjärilen är vacker, men deras larver äter upp bladen på många blommor.
Hos oss verkar de gilla krasse-bladen mest.

Citronfjäril.
I somras var det väldigt få citronfjärilar.
och de är väldigt skygga, så bilden är inte så skarp.

Tistelfjäril
Tistelfjärilen är ganska lik nässelfjärilen, så först då den kom och flög trodde jag det var en sån.
När den satte sig på marken, efter att ha sugit nektar på lavendeln,
 så såg jag att det var en annan sorts fjäril.

Amiralen på vår clematis.
Vi tittar på höstkanten efter Amiralen, för vi tycker den är så fin.
På några ställen inåt land, så har vi sett många på en gång.
Här kan det komma ett par stycken varje sommar.
I år kom bara en, som vi såg, och det var då vi fikade ute.
Plötsligt satte den sig på vår mattram.
Jag skyndade in efter kameran.och undrade om den skulle sitta kvar.
Den ville visst bli fotad, för först satte den sig på mattrammet och sen på clematisen.
Den satt kvar länge, fast jag gick ganska nära.
Och det var kul, för det var enda gången i år vi såg en amiral.


No comments:

Post a Comment