Friday, July 26, 2013

Alunrot , mina 3 sorter.

Många av mina blommor har jag flera sorter av, i olika färger.
En av de sorterna är Alunrot.
Jag har en rosa-röd, som jag har satt som en kant på ett långt land.
Det blir som en låg, liten häck.
Bladen på Alunroten är låga, och märks inte så mycket, utom de med de mörka bladen.
De mörka bladen behöver nåt ljust bredvid , för att synas bra.
Jag har därför satt andra låga växter med vita blommor eller ljusa blad bredvid dem.
Blommorna är små och märks inte så mycket på den mörka sorten, 
Där är det bladen som är det fina.
Den knallröda sorten har tyvärr en lite  konstig placering mitt bland kryddväxterna,
 så den syns dåligt, och är svag-växande.
Borde nog byta plats på den , så jag ser den bättre.
Jag har köpt de två första sorterna, sen delat och delat bladrosetten,
så nu har jag många, särskilt av de rosa-röda.
Den knallröda har jag fått från nån annans trädgård för kanske 20 år sedan.




Alunrot, rosa-röd

Alunrot "Palace purple"

Röd alunrot





No comments:

Post a Comment