Tuesday, July 23, 2013

Växthusets tomater och blommor




Bakre sidan med tomater och min stora hibiskus, som flyttat ut hit.



I växthuset har det hänt en del sista veckorna.
Tomaterna har blivit stora nu, men är fortfarande gröna.
I år köpte vi ju 6 plantor i mitten av maj.

Vi hade åkt på Cypernsemester  runt 1 maj,
och haft mycket annat att göra innan,
så jag hade inte hunnit, / orkat, sätta frön som vanligt.
Vi fick tag i mycket fina , robusta plantor på Granngården.
3 höga, som ska tjyvas i bladvecken, står inne i växthuset.
Och 3 busktomater har vi ställt utomhus i byttor.

När vi byggde upp växthuset, av plast,  för mer än 10 år sedan, 
så ville jag inte ha jordbäddar på marken.
Utan vi har hela tiden haft stora hinkar med tomaterna i.
Då är det bara att slänga jorden på komposten på hösten,
 för man ska ju inte ha samma jord i flera år åt tomater.
Vi köper alltså ny jord varje år, olika kvaliteter.
I år har vi vanlig billig jord, och fast den blir väldigt kompakt, så funkar det.
Vi lägger ganska mycket koskit i botten av hinkarna .
Och senare på sommaren så blandar jag koskit och vatten 
och vattnar med då och då, så de får mer näring.

Dansk Export heter sorten


Eftersom vi har så få tomatplantor i år,
så har vi ställt in flera krukor med blommor, och dessutom stolar och bord.
Där inne sitter vi och fikar och har det bra, de dagar som det är sämre väder.
Soliga dagar kan man inte vara inne i det,
för då blir otroligt hett där.

Varje dag får jag kolla efter skott i bladvecken på tomatplantorna.
För ett tag sedan tog jag, men lite väl sent, ett av skotten och satte i jord.
Hade jag gjort det tidigare, hade jag nu haft en ganska stor planta till med tomater.
Det har faktiskt tagit sig och har små blommor.
Men jag har toppat det nu, liksom alla de stora plantorna.
Annars hinner de inte få röda tomater.
Det är ju fortfarande blommor , som ska bli tomater.
Därför får man toppa plantorna redan nu, 
för att hinna få fina tomater,
innan det blir för kallt på hösten.

Pelargoner och höga luktärtor, som slingrar längs väggen bakom

Engelsk pelargon på vår gamla diskbänk, som flyttat ut då vi gjorde om i vårt kök.

Jag fyller tunnan med vattenslangen, för vattna behöver jag varje dag.

Den här lilla tomatplantan tog jag i ett bladveck, har en blomklase, sen toppad.





No comments:

Post a Comment