Wednesday, July 17, 2013

Dagens skörd

Squash

Idag skiner solen fint, så vi ska ut med båten.
men först måste vi ta vara på grönsakerna.

Nu börjar det bli mycket sockerärtor.
Jag satte 2 sorter i år, en hög och en låg.
Den höga var en gammal sort med fina röda blommor.

Den är 1, 5 meter hög, så den får klättra på höga galler.
Baljorna är mycket större , än på den låga sorten med vita blommor.

Jag plockar dem och förväller i ett par minuter, sen kyler jag dem snabbt i kallt vatten.
Sen ska de in i frysen, så vi kan äta dem i vinter.
Men nu äter vi dem med,  mest råa i sallader.

Dessutom börjar det bli mycket squash.
I år tog sig fler frön än vanligt, så jag har 5 stora plantor, direktsådda bredvid en häck.
Där tycker de om att vara i skydd och värme.
Jag skivar och steker en del i olivolja, så de blir gyllenbruna.
Gärna med lite vitlök i pannan.
När det blir lite mer lök, morötter och rödbetor,
så ugnssteker jag alla grönsakerna  på en stor plåt.
Med örtkryddor och olivolja på.
Väldigt gott som tillbehör  till maten, eller som ensamrätt.
Man kan dessutom ha en del färskpotatisar på plåten ,
så blir det ännu matigare.

Sockerärtor, 2 sorter

Vackra blommor på den höga sorten



No comments:

Post a Comment