Sunday, July 21, 2013

Rensning av överblommat

Idag fortsätter det att blåsa hårt, kuling.
Men i lä i vår trädgård är det härligt nu.

Nu på morgonen har jag klippt av överblommade stjälkar på mina dahlior.
Varje dag får jag nypa av blommor, som tappat kronbladen,
för de blir annars snabbt frön där.
De tar då så mycket kraft , att det inte blir så många blommor.
Sen när stjälkarna inte har fler knoppar, tar jag bort hela stjälken långt ner.
då kommer hela tiden nya skott, och dahliorna kan blomma ända till hösten.

Rosen-vialen måste man också titta över varje dag, och klippa bort ärtskidorna.
I år har jag satt stora stöd under de vialer, som jag har ute i landen, 
så jag slipper ha dem slingrande över andra blommor.
Och så ser man blommorna mycket bättre med.
Jag har de här perenna vialerna också vid trappan och vid spaljéerna.
En sort, som på bilden mörkt rosa, och en sort, som är ljusare, nästan vit.
De blir flera meter långa slingrande växter.
Om tar man frön ur skidorna och sätter, vilket jag gjorde för flera år sedan från min Mamma,
 så tar de ett par år innan de ens blir en decimeter långa.
Då gäller det att inte rensa bort dem av misstag!!
Men sen kommer de år efter år, mer än meterhöga,  och glädjer oss.

Rosenvial


Ärtskidor som måste klippas bort för fin blomning


No comments:

Post a Comment