Friday, July 19, 2013

Liljor i vår trädgård

Just nu blommar några av våra liljor.

Den starkt orangea Brandgula liljan är nästan överblommad.
Krolliljorna har också blommat över, vita och rosa.
De rosa blommar först, sen de vita.
Alla de liljorna sprider sig bra.

Nu blommar flera sorter av de liljor, som inte sprider sig, iallafall inte hos mig.
Jag har köpt lökar och satt , för flera år sedan.
En del lökar blommar bara en gång, sen ser jag dem aldrig mer.
Men bra sorter som kommer tillbaka är de jag fotat idag.

En del liljor klarar nog inte konkurrensen av andra blommor runt.
I våra land är det fullt av blommor överallt.
Många starkväxande sorters perenner.
Ibland försöker jag rensa, slita upp, en del av de perenner, som vill ta över.
Men sen tycker jag att det är bra med de som sprider sig.
En svår avvägning.

Citronella

Kungsliljan, som doftar väldigt

Asiatisk lilja, Monte negro

Lolly pop, nästan överblommad nu

1 comment: