Saturday, July 13, 2013

Rosorna i vår trädgård

Idag har det varit en underbar och solig sommardag.
Två av våra barn, och barnbarnen, "lurade" ut oss på sjön idag.
Vi tog vår båt, en Bella, med akterhytt, ut till de andra.
De hade lagt till vid ett bra bad-berg .
Där kunde vi bada.
 Vi vuxna tog ganska snabba dopp i det kalla vattnet,
men de små barnbarnen simmade länge, med flyt-puffar på armarna.

När jag kom hem hade solen torkat ut växterna i krukorna,
så jag fick snabbt vattna dem.
Det är fint med krukor, men bättre med rabattväxter,
som inte är lika beroende av vattning varje dag.

Rosorna är nu i full blom.  Rosor är min mans favoriter, därför har vi flera sorter.
På våren ser de flesta ut som om de inte har nåt liv alls i sig.
Men jag klipper ner alla ganska  mycket då,
utom buskrosorna och marktäckarna.
Och sen plötsligt så står de där i full blom.
Jag blir lika glad varje år, som de klarat vintern.
Här är några av dem, som blommar just nu.
Tyvärr har vår Flammentanz haft nån sorts rost, så bladen är fula.
Men den blommar ganska fint ändå.

Rose de Resht, buskros

The Fairy, marktäckande


Lill Lindfors


Marselisborg, slottsros


Frülingsduft, buskros

Sommerwind, marktäckare

Allotria

Flammentanz, klätterros

Queen Elisabeth

Superstar

Peace

Flora Danica


No comments:

Post a Comment