Tuesday, July 30, 2013

Nattljus lyser upp!

Vi har två sorters Nattljus.
En lite äldre sort, med små blommor men med hög stam, minst 1 m hög.
Den har jag fått från min Farmors sommarstuga på Öland.
Sen har vi fått frön av vår Svärdotter, till den låga sorten med stora , fina blommor.
Den heter Storblommigt Nattljus, och är här ungefär en halv meter hög..
Jag försöker få fler av den storblommiga.
Men den småblommiga frö-sår sig mer, så den är mest överallt.
Jag sliter upp en del av dem då.  Vi har ändå kanske 10 kvar.
Men de få med stora blommor får alltid stå kvar, var de än kommer.
Första året så bildas bara en bladrosett nere vid marken.
Jag ser då inte om det blir en med små eller stora blommor.
Så jag får vänta till året efter då de blommar, innan jag vet om de ska dras upp.

Nattljus

Storblommigt nattljus

No comments:

Post a Comment