Thursday, November 21, 2013

Aklejorna i flera färger.


Rosa akleja
Första gången jag visste hur akleja såg ut, var för kanske 30 år sedan.
Jag hittade i en skogsbacke, en blomma som jag aldrig sett.
Då jag frågade min Far om det, så sa han att det var en akleja,
Den hade väl frösått sig där från nån trädgård.

Vanligaste färgen
Sen när jag började göra land hos oss, så fick jag en akleja-rot från min Mammas tomt.
Dessutom så har jag tagit frön då jag sett hos andra.
Nu har jag några olika färger på dem, dock inte flerfärgade.
Vanligast är den mörkt lila.




Ljust lila.

Den blåa är näst vanligast.
Aklejorna frösår sig överallt.
Ibland får vi gräva upp några, då de blir för många och för stora.
Det har varit de mörkt lilla som blivit flest och som vi då fått tagit bort.
Det är jobbigt att gräva upp dem, för de har väldigt stora och djupa rötter.
Det får jag ta hjälp till , av min man.

Fröställningarna framför liljor.
De blommar i stort sett hela sommaren, för då de första blommat klart med början i juni,
så klipper jag ner dem, så kommer det sen en ny blomning.

No comments:

Post a Comment