Saturday, November 23, 2013

Det doftar nykluven ved!!!


Nykluven tall
Igår hördes återigen det härliga ljudet av ved som klövs.
Sen när jag gick ut, så doftade det härligt av tall över hela gården.
När jag gick runt huset så såg jag att det låg kluven tall i meterlånga bitar.
De här tallbitarna, som min man har hämtat är väldigt tjocka,
så det blir ett väldigt jobb med dem.
Men doftar gott gör de!!!
Eldning av kvistar.
På andra sidan huset eldades små kvistar upp,
sånt som klippts av buskarna tidigare i höst..
Skönt att få det uppeldat innan vintern, och medan det är blött ute.

Fågelhylla.
När min man gjorde om taket i somras,
så försvann alla de små bitarna, som gamla takkanten satt på förut.
På de bitarna satt alltid småfåglar, särskilt talgoxar, uppkrupna på vintern.
Nu har han i stället gjort små nya brädbitar i hörnorna på vinkelhuset,
så de kan krypa in där och värma sig.
Vi ser att de hittat dit redan, för då vi går förbi, så flyger de ut.


No comments:

Post a Comment