Thursday, November 14, 2013

Clematis nr 5, Skogsclematis


Skogsclematisen,  Clematis Vitalba, 
Skogs-clematisen planterade jag först  vid en meterlång, låg sten mitt i perennlandet.
Den växte otroligt, och täckte alla andra blommor med sina långa revor.
Och den blommade inte.
Så då "förpassades" den till ett land på baksidan av huset, vid skogsbrynet.

Den står bredvid en stor sten.
År efter år gick och inga blommor syntes till.
Jag kollade då på "nätet", att det kunde ta uppåt 5-6 år innan den blommade.
Och så lång tid tog det.
Nu har den blommat i 4-5 år, i början av augusti och nån månad framåt.

Söta små blommor.
De första åren så fick den växa ganska fritt.
De nya grenarna växer fort, ofta upp till mer än 5 meter.
Jag vände då och då långa rankor in mot landet och upp på den stora stenen,
för att de inte skulle komma ut på gräsmattan.

Knoppar kommer allteftersom.
I år så ställde jag upp en ställning, som den kunde klättra på.
Det funkade mycket bättre då.
Så nu kan jag bättre se alla de nya knopparna, allteftersom de kommer.

Massor av små vita blommor.
Jag har alltid klippt ner den varje år på hösten och det har gått bra.
Nu då jag kollade på lappen som hör till växten,
ser jag att man också kan låta den växa, utan att klippa ner den varje år..
Bara klippa ner den om den skulle bli väldigt risig.
Då påstås den blomma 2 gånger per år, i maj-juni och  sept-oktober.
Nu har jag ju redan klippt ner den, men kanske ska jag prova ett annat år,
 att ha den kvar, så får jag se om den blommar 2 gånger.

No comments:

Post a Comment