Sunday, November 24, 2013

Isig damm


Is på dammen nu.
Nu har det varit frost i flera dagar.
Isen på dammen har lagt sig och är nu ganska tjock.

Uppstammad Salix, ( Vide ).
Det uppstammade videt, som vi köpte i somras, växte väldigt.
Grenarna hänger ända ner på marken.
På lappen som kom med, står att grenarna ska klippas in till nån dm i sommar,
 efter vårens blomning.
Hoppas jag gör det på rätt sätt.


Populärt matställe.
Fåglarna är i farten tidigt på mornarna nu.
Förutom mesarna och nötväckan, så har det nu kommit grönsiska, grönfink och domherrar.
Populäraste maten är nötterna.
Där sitter alltid flera på en gång.

Ekorren kollar in mig.
Ekorrarna, två stycken, jagade varandra då jag kom ut, under ivrigt tjattrande.
Den ena ekorren stannade kvar då jag gick fram dit,  med den var lite sur på mig, 
då jag stod där för att fota.
Ibland är de väldigt orädda och sitter kvar på marken.
Men idag så smackade den och ryckte på svansen, av irritation över min närvaro.

Domherren själv.
Domherrarna har börjat komma nu.
Vi brukar varje vinter ha 10-15 stycken, som varje dag besöker oss.
Hanarna är ju så vackra , så vi är glada att de kommer hit till oss.
Ja, även honorna är naturligtvis välkomna, även om de är mer diskreta i färgen.
Flera av våra grannar, har inga domherrar på sina matplatser,
så de tycker det är kul då de hälsar på och ser dem här.
Jag tror domherrarna gillar att vi har fröautomaterna nära skogen, 
så de kan gömma sig fort där.
För då och då kommer hökarna svepande i full fart, och försöker ta fåglarna.

Stolt fågel i solen.
Keramikfågeln på trappen, ska nog snart flytta in, för att inte förstöras av kylan.
Men den är så fin där den står, särskilt i solsken, så den får vara ute några dagar till.

No comments:

Post a Comment