Monday, November 11, 2013

Clematis nr 2, "Dr Ruppel"


" Dr Ruppel" 
Av våra 6 clematisar, så kommer " Dr Ruppel" som nummer två.
Det är en storblommande sort, som blommar från början av augusti.
Jag köpte en planta, men har nu två.
Jag hade den på en annan plats först, så kanske var det 2 rötter då jag flyttade den?
Nu klättrar de upp på spaljén vid altanen.

Clematisen börjar blomma i augusti.
De är en storblommig sort, som blommar på eftersommaren.
Den sortens clematis, ska klippas ner nästan helt på hösten.
För den blommar på helt nya skott som växer till sig på våren.

Liknande färger på Clematis och Rosenvial.
På den spaljén klättrar en stor humle.
Men där är också vialen, clematisen och klätterrosen.
De blir som färgklickar mot den gröna humlen.


En ljusare blomma.
Dr Ruppel blommar med en, ibland två blommor på en gång.
Några blommor är ljusare, men jag vet ej varför.

En mörkare....
Den som blommade sist, i början av september, var mörkare, utan så ljusa kanter.
Konstigt att de blir lite olika , då de kommer från samma köpta planta.
Den här sorten är den som är lägst, än, bara nån meter hög,
 och har färre blommor än de andra sorterna.
Kanske bara 10 blommor under säsongen.
Men varje blomma står sig länge, och det är en månad mellan den första och den sista.
Så nån blomma i taget, glädjer oss iallafall från början av augusti, till en bit in i september.

Fröhus
Nu är clematisen nerklippt.
Men innan jag gjorde det, så fanns det fina fröhus där.
De är väldigt vackra de med, men inga lysande färgklickar!


No comments:

Post a Comment