Saturday, November 16, 2013

Perennernas fröställningar

Rudbeckia, blomman är gul och brun.
Nu är det inte mycket som blommar här i trädgården.
Bara julrosorna och höstkrokusen.
Men om man går tunt och tittar lite närmre, så finns det mycket fint att titta på.
På håll ser det mesta bara grått eller brunt ut, 
men tittar man närmre så ser man hur olika fröställningarna är.
Jag har klippt ner en massa perenner, men en hel del står fortfarande kvar,
 så de får jag klippa i vår.

Frön på den stora Paradisbusken.
Hela paradisbusken är full med "knölar" ute på grenarna.
När jag tittade närmre, såg jag att det var en massa frön som satt där.

Strålrudbeckian.
Strålrudbeckian, som spridit sig väldigt, och syns så väl då den blommar i gult med brun mitt,
har väldigt svarta fröställningar.

Rosenstaven.
Rosenstaven, som annars är lila, har nu en massa ludd runt stammen.

Höst-gullris
Gullrisen får stå kvar hela vintern och klipps i vår.
De är ganska vackra och ståtliga där de står innanför häcken.
Nu ser man skillnaden på de båda gullrisen bra.
Den undre är mycket sirligare i sin blomning.

Kanadensiskt Gullris

1 comment:

  1. Underbara fröställningar!
    Ser du att paradisbuskens frön ser ut som ihopbuntade höns? :-)
    Hälsningar Maria

    ReplyDelete