Friday, November 22, 2013

Kroll-liljor


Ljusbruna fröställningar, som varit fulla med frön förut.
Så här ser Krolliljorna ut just nu.
Hela vintern står de där med sina vackra fröställningar.
Men då jag såg krolliljor första gången blommade de här på ön inne bland trän.
Halvvilda växte de på flera ställen nära gårdar.
Mest röda, men också vita.

Röd lilja.
Jag fick lov av markägaren att ta upp några lökar en höst.
Nästa år så blommade de fint och sen började de sprida sig.
Tyvärr så var det bara röda som vi hade grävt upp.
Så några år efteråt, så frågade jag om jag kunde på ta några vita, medan de blommade.
För då var jag helt säker på att få vita, inte röda igen.
Det gick inte att få med själva stammen, så vi tog några lökar.
De är väldigt sköra nere vid jorden och gick av så fort vi tog upp dem.
Löken är gul och liknar en avlång kotte med fjäll.

Röda liljor mitt i rabatten.
Vi har krolliljor i flera land, och de står mitt bland perennerna.
Tyvärr är det inte bara vi som tycker om liljorna.
Liljebaggarna älskar dem.
Vi plockar ganska vackra röda baggar från vår till höst.
De som klarar sig lägger ägg, som blir larver och är på bladens baksida, 
i stora svarta klunsar.
Så varje dag måste jag gå runt och kolla efter baggarna eller deras larver.
Annars blir både bladen och blommorna helt förstörda.

Vita krolliljor.
De vita liljorna tycker jag mest om.
För de lyser upp i landen.
De har spridit sig, med frön, och är nu på flera ställen.
De vita börjar blomma lite efter de röda, men båda blommar fint i juni.

No comments:

Post a Comment