Friday, November 8, 2013

Hibiskusen klipps ner nu



Vad länge hibiskusen blommade i år!!
Hibiskusarna har blommat och blommat i flera månader.
Så vi och våra gäster har njutit av dem väldigt länge.
Men nu hade den sista blomman ramlat ner på golvet.

Inga blommor kvar på mina hibiskusar.
Så nu var det dags att klippa ner dem ordentligt.
Jag brukar göra det minst 2 gånger per år.
Ändå blir det stora och skrymmande.

Avklippta grenar.
De växer fort, så nu fick jag knipsa av mer än halvmeterlånga kvistar.
Korgen blev överfull med de mörkgröna bladen.

Lite ledsna blommor bredvid alla amaryllislökarna..
De ser nu lite väl magra ut mina hibiskusar.
Jag brukar klippa dem tidigare på hösten, så en kan vara "julgran" under julen.
I år ville jag ju inte klippa dem, innan blommorna blommat klart.
De brukar i vanliga fall ha hämtat sig så pass till julen, att de ser ganska fina ut.
Men i år vet jag inte, om glitter, kulor och andra julprydnader,
 kan göra att det ser julfint ut.
Men vi får se.
Annars får vi väl ta in en liten, liten gran.
Nässelfjäril inne.
Idag har jag haft storstädning i sovrummet.
Plötsligt fladdrade en stackars fjäril i fönstret och ville ut.
Antagligen hade den tänkt sig att sova här inne i vinter och blev störd av mig.
Men jag släppte ut den, så den kan gömma sig nån annanstans.

No comments:

Post a Comment