Wednesday, November 6, 2013

Löven måste nu tas bort.


Cookies i en av mina gamla burkar.
Igår regnade det hela dagen, så då passade jag på att baka.
Förra veckan köpte jag äntligen en stor assistent, så nu kan jag baka mer på en gång.
Igår blev det flera limpor, bullar och kakor.
Kul nog dök barn och barnbarn upp här på eftermiddagen,
så de kunde få smaka nybakat.
För det smakar ju allra bäst då.

En sån här kratta är bäst till de stora löven.
Idag är det uppehållsväder, så då passar jag på att kratta ihop löven från kastanjen.
Alla löven har nu ramla ner, så det var dags för det.
Först krattar jag ihop dem i en väldigt stor hög.
Sen tar jag stora sjok med händerna och lägger i vår gamla skottkärra.
Löven är bra på så sätt, att de är så stora och klibbar ihop,
så det är lätt att ta famn efter famn av dem.
Det är det lättaste och snabbaste sättet att få dem i kärran.

Kastanjen i bakgrunden har nu tappat alla sina löv.
Löven som ligger i perennlandet får ju ligga kvar och skydda växterna där i vinter.
Men de löven som är på gräsmattan måste bort, för att inte förstöra där.
Det blev 10 överfulla kärror, som jag sen tömde i skogskanten, där vi behöver fylla upp.


No comments:

Post a Comment