Saturday, September 21, 2013

Amaryllis, ska vila nu

Amaryllisen blommar nu!

Jag har haft alla mina amaryllislökar stående i sina krukor sen i julas.
Och låter etiketterna sitta kvar, så vi vet vilka färger vi har på dem.
Sen har alla krukorna ställts ner i en öppen låda med kompost, i skuggigt läge.
Lite nergrävda, men med kanten på krukorna uppe.
Då får de vätska från klippet i komposten.
Men löken ska fortfarande stå ovanför jorden, annars så ruttnar den.
Då det varit riktigt torrt har jag även vattnat lite.
Bladen har växt stora under sommaren.
men för minst en månad sen så ställde jag dem under tak i ett skjul,
så de ska torka och bladen vina ner.

Krukorna står under ett tak.
Innan vi åkte iväg så kollade jag hur det gått för lökarna.
Som vanligt, ja nästan varje år, så har det kommit upp knoppar, fast de ska vila.
För vi vill att de ska blomma till julen, då vi inte har så många andra blommor.
Vi ställde fram de två krukorna, med knoppar, i solen, innan vår resa.
Nu hade en börjat blomma, och vi ser att det blir tre blommor på den.

En rosa amaryllis med tre stänglar!!
Och en till hade en stor knopp, som enligt etiketten ska bli röd, julröd!


En stor knopp som kommer att bli en röd blomma på.
.

No comments:

Post a Comment