Tuesday, September 24, 2013

Lavendeln


Lavendeln i somras.

I somras blommade alla mina lavendelplantor väldigt fint.
Jag älskar att gå runt och titta  och lukta på dem.
Och jag drar med handen över blommorna då jag passerar dem.
Dessutom gillar alla insekter dem.
Det är alltid fullt av humlor, fjärilar mm där.
Jag har flera sorter, blålila,  i många land, i kanterna av rabatterna.
De vill stå där det inte är så blött.
Passar bra i mina torra land längs gårdsplanen.
Nu hade de blommat klart och var fula och hängde ner i gruset.
Där vill jag inte ha dem sen då det kommer snö.
Så jag klippte av dem, blomskaften.
Däremot får bladen sitta kvar nertill på plantorna till nästa år.
Då ska hela plantan klippas ner ganska hårt.

Avklippta blom-stänglar
Eftersom jag har mycket lavendel, så blev det massor att lägga i komposten.
Fast de nu var överblommade och grå, så doftade det underbart då jag klippte ner dem.

Överblommade 

Flera stora baljor fylldes av lavendel.
Massor av nya små lavendelplantor finns nu bredvid en av de stora.
Jag har aldrig under åren fått mer än nån enstaka frösådd planta förut.
De små får stå kvar under vintern, men sen ska jag hitta nån plats där jag kan sätta dem.
De kan ju inte stå så tätt, kanske minst 30 cm mellan plantorna.

Nya små plantor tittar upp.




No comments:

Post a Comment