Thursday, September 26, 2013

Perenner klipps nu ner i vår största perennrabatt.

Den vackra stenen klipps nu fram för att synas.
Det stora perennlandet vid infarten, ungefär 100 kvadrat, blev till för kanske 10 år sedan.
När vi skulle klippa gräsmattan, som var där då,
så var en stor sten nästan i markytan.
Där blev gräset gult och klipparen tog nästan i en sten.
Den måste grävas upp, sa min man.
Han började gräva fram den, men det visade sig att den var ganska så stor.
Över en kvadrat  och mer än 50 cm hög.
Vi funderade på hur den skulle kunna tas upp och läggas nånstans.
Då kom jag på idén att vi gör en stort perennrabatt och har stenen mitt i.
Vi fick hjälp av en traktor att gräva fram den och sen vända den upp och ner,
så den skulle ligga bra. Och se snygg ut.
Tanken var att den skulle synas , och ha bara låga blommor runt.
Men allteftersom har perenner satts och de har blivit höga.
Stenen syns bara på våren och efter växterna klippts ner på hösten.
Nu har jag klippt ner det som vetter mot huset.
Resten tar minst någon vecka att klippa bort.
Men redan är det minst en kubik med klipp, på en fristående kompost.
Allt får ju inte plats i mina andra komposter.
Perennerna , 1,5 meter höga, och nu överblommade.

Här har jag klippt bort en stor bit, så marken kommer fram.
En del säger att man inte ska klippa ner perenner förrän till våren.
För annars kommer det ner vatten i de avklippta stjälkarna, vilket kan göra att de ruttnar.
Jag har provat, både att klippa på hösten och på våren,
och inte märkt någon skillnad.
Däremot tycker jag det är lättare att klippa på hösten, för på våren ligger alla stjälkarna ned,
och är då svårare att klippa.
Och på våren vill jag göra annat än klippa och kämpa med alla växterna.
Då vill jag planera kommande sommar och börja sätta och så.
Och hinna njuta av de förhoppningsvis fina dagarna med vårblommor!!

Komposthögen är stor nu, så den ligger i ett buskage.


No comments:

Post a Comment