Tuesday, September 10, 2013

Nya lökar att sätta

I år tänkte jag inte sätta fler lökar, eller växter överhuvudtaget.
Trädgården är ju full av blommor överallt.
Men sen då lökar kommer i affären, kan jag inte låta bli att köpa några ändå.
Några nya Allium-lökar blev det.
De är så fina med sina stora lila blommor på långa stänglar.
Och rådjuren äter inte av dem, vilket ju är ett plus..
Denna gång köpte jag Kirgislök.
Allium brukar rådjuren låta bli att äta upp.

Redan 1994 köpte jag lökar av  Morgonstjärna.
De blommar i början av juni.  Och bara då solen lyser på dem!!
En person som var hit en gång, sa att de kunde sprida sig alldeles för mycket.
Men under de nästan 20 åren jag haft dem, har det kanske blivit på 10 olika ställen.
Och då en planta på var  plats, så det är ju lagom.
Så här har den bara varit till glädje.


Morgonstjärnan sträcker upp blommorna mot solen.

När jag nu i mataffären såg att man kunde köpa Aftonstjärnan, så kunde jag inte låta bli att köpa.
Blommorna sitter på ett annat sätt, som på ax, enligt bilden på kartongen.
Fast de tillhör samma släkt. Samma latinska namn på pappen på båda .

Aftonstjärnan sätter jag i år.

I morse satte jag en del av lökarna, av Aftonstjärnan,  precis bredvid vår trappa,
så vi ska se dem bra.  Och några på andra ställen.
Nu hoppas jag de blir lika fina som Morgonstjärnan.
Bara att vänta till nästa sommar!!!


No comments:

Post a Comment