Monday, September 2, 2013

Luktärtorna doftar så gott.


Luktärtor välkomnar vid infarten.
Varje år sätter jag luktärtor på olika ställen i trädgården.
Jag sätter dem i balkonglådor eller krukor, för att de ska kunna vattnas ordentligt,
annars får jag inga blommor på dem.
De flesta finns vid infarten till gården, i växthuset och i en balkonglåda på trappan in.
De perenna ärten, Rosenvialen, har nästan blommat över nu.
Men då kommer alla de vackra Luktärtorna i stället.
Och de är inte bara vackra, utan doftar, som namnet anger.
Rosenvialen doftar nästan inget alls, men blir större och blommar mycket längre.
Och så är den perenn, så den kommer även om jag skulle glömma sätta ärtor.

Vid vår port.
När man stiger ut på trappan känner man den goda doften av dem.
Det är härligt att den klarat sig efter gårdagens oväder med åska och hagelskur.
En del blommor tappade många kronblad, som då låg på marken under dem. 

Det haglade i en halvtimme igår.
Jag sätter alltid lite olika sorters ärtor.
En del blir höga, som de vid infarten. ( De står i en balkonglåda nere på marken.)
De ska ju klättra upp på spaljén där, ihop med den mörkröda clematisen.
Luktärt och Clematis.
Men i balkonglådan , som hänger på trappräcket, har jag satt mer kortväxta sorter.
Jag vill att de ska vara mest ovanför lådan, och inte hänga ner under.
Och där har jag inget stöd för dem, utan de slingrar sig runt en pelargon och en planta med mynta.
Man kan inte låta bli att stanna upp och lukta på blommorna varje gång man går förbi.


Det finns många färger på ärtorna.
För att ärtorna ska blomma länge, både de perenna vialerna och luktärtorna,
så måste man varje dag ta bort överblommat, eller plocka in av blommorna och sätta i vas.
Annars tar ärtornas baljor så mycket kraft, att de slutar att blomma.
Då vill de att ärtorna i skidorna ska bli stora, för att kunna bli nya växter nästa år.
Ibland tar jag vara på skidorna och sår mina egna ärtor,
men oftast blir det så att jag tar bort dem för större blomning och köper nya..

Ärtskidor som måste bort för riklig blomning.


No comments:

Post a Comment