Monday, September 2, 2013

Gullris , 3 sorter, blommar nu.

Höstgullris..

Nu blommar Gullriset, alla de tre sorterna som vi har här på vår gård.
De två som blommar först har jag fått av vänner, för kanske 6-8 år sedan.
De står innanför häcken av Brudspirea, och sticker högt upp så man ser dem bra där.
Det som blommar allra först är Höstgullriset.
Det är allra högst, minst 1,5 meter , och skickar ut massor av utlöpare under jord.
Så på den sorten får jag slita upp en massa , så den inte sprider sig för mycket.
Jag vill bara ha en kobbe av varje sorts gullris-växt, inte gult över hela landet.

Höstgullriset vill gärna sprida sig med rotskott.

Sen nån vecka efter, så började  Kanadensiskt gullris att blomma..
Det blommar med lite sirligare vippor, och är dryga metern högt.
Det har nu stått , lika länge som det andra, men den här sorten blir bara lite vidare varje år.
Precis så som jag vill att det ska vara.

Kanadensiskt gullris.

Den tredje sorten köpte jag för många år sedan, innan jag hade några gullris alls.
Jag ville ha in en del gult i trädgården, och hittade det här Gullriset.
Det är bara drygt en halv meter högt, alltså mycket lägre.
Därför passar det mitt i ett annat perennland,.
Det står precis bredvid Bondpionen, som blommade i våras.
Nu täcker gullriset de vinande bladen på pionen, vilket gör att det blir fint i landet..
Det här Gullriset är mycket ljusare gult och håller sig lagom stort.
Tyvärr har jag inte lappen kvar, så jag vet vad sorten heter.

Ett lägre, ljusare Gullris.





No comments:

Post a Comment