Wednesday, September 25, 2013

Höst-astrar.

Höstaster.

Under årens lopp har jag köpt flera olikfärgade höstastrar.
Nu var det några år sedan sist.
Jag brukade sätta på en grav och också i min balkonglåda på trappräcket.
När man köper dem i september är det fint utslagna.
Men hos oss kan det ibland hända, att de inte hinner blomma.
I år har just blomningen satt igång, men jag vet inte om alla hinner blomma.
Lila höstaster

Blå höstaster

Lila med annorlunda blomma.

När man köper dem är de kanske 20 cm höga och blommar i lila eller blått.
När de blommat klart på hösten har jag satt ut dem i landen.
En sort förblev då så låg , som de var då jag köpte dem.
Den sorten har brett ut sig i massor, ser ut som om det vore ljung.
Jag får varje år slita upp en massa, som tar över för andra blommor.
Låga som brett ut sig väldigt.
Sen har en del blivit väldigt höga, över 50-60 cm.
De blommar lite senare.
Första gången de kom upp i landet, året efter jag köpt dem,
så undrade jag vad det var för blomma som kommit där.
Sen såg jag blommorna och förstod,
att en del av de jag köpt blir höga och en del låga,
fast de alla är låga då de köps.

Hög höstaster
De höga ser alltid lite risiga ut och bladen tråkiga.
Men jag låter dem stå kvar på alla ställena jag planterat dem på.
De höga brer iallafall inte ut sig och blir fler.






No comments:

Post a Comment