Wednesday, September 4, 2013

Hallonen, dags att klippa ner .

Fantastiskt goda hallon.

I år har våra hallonbuskar, uppgrävda en gång för många år sedan på min Mammas sommarstugetomt. givit större skörd än nånsin.
Sommaren har varit väldigt solig och men det har regnat för lite.
Så vi har vattnat ett par gånger, med massor av vatten med slangen,
vilket säkert gjort att hallonen inte torkat bort.
Fast det är många år sedan , kanske 10, så har det inte blivit så många plantor  som jag hoppats på.
De sprider sig med rotskott, som kanske har klippts bort då gräsmattan körts.
Vi får nog kolla bättre så vi inte klipper av dem, för det är väldigt gott med hallon.

Nu är det dags att klippa ner dem.
De kvistar som burit frukt, ska bort, för de ger bara hallon en gång.
Nästa år ska de kvistar som kommit upp i år ge nya hallon.

Hallonen klipps med sekatören.
Alltså på med handskar, (hallonkvistar sticks), och ta  fram en bra sekatör.
Man ska klippa så långt ner det går.
På bilden syns vilka kvistar som ska klippas av, den gamla är brun och torr.
Men ibland är de inte så lätt att se skillnad.
Då tittar jag på hur de ser ut upptill bland bladen.
De gamla kvistarna är risiga och det syns spår av hallon.
De nya däremot  har friska blad, och inga tecken på att de burit frukt.

Gammal kvist som ska bort

Ny som ska sparas

I år fick jag klippa bort minst två tredjedelar.
Så nu är det ganska glest i hallonsnåret!!

Nu ser man igenom  det förut täta snåret.

Då jag klippte ner kvistarna, så kom det fram några kvarglömda hallon,
 som jag kunde äta upp.
Nu får vi vänta till nästa sommar, innan vi får färska hallon igen.
Frysta till julen finns i frysen, men de går inte upp, på långa vägar, mot färska.

Ett av de sista kvarglömda hallonen hittas.





No comments:

Post a Comment