Sunday, September 29, 2013

Blågull och Klippnejlika


Två blommor i samma lilla kruka, var ett fynd för vår trädgård.


Klippnejlikan.
Blågull.


Att vi har Blågull i vår trädgård, är egentligen ett misstag.
Jag hade aldrig känt till den blomman, innan den kom till oss för flera år sedan.

Vi köpte en liten planta med Klippnejlika, för jag skulle ha den i ett hörn av en rabatt.
Klippnejlikan såg  ut att kunna hänga ut över kanten  med ett vitt flor.
Den växte fint, men mitt i den plantan så kom det hela tiden upp en massa flikiga blad.
Jag klippte hela tiden bort dem, i flera år, för jag trodde det var nåt ogräs..
Tills en dag en person var hit och sa, att där har du ju en Blågull !!!
Eller Jakobs stege, som den också kallas.
Läste på nätet att en del tycker det namnet är bättre, då den finns i vitt och rosa med, 
inte bara en blå sort.
Men jag kallar den Blågull, för jag har bara den blåa sorten.

Blågulls vackra blomma

Jag lyckades ta isär de två blommorna från varandra, och plantera dem på olika ställen.
Blågullet visade sig vara en mycket fin blomma, 
som sprider sig med frön till alla mina land.
Ibland t.o.m lite för mycket , så jag får ta bort dem.
De blommar från juni, och fortsätter hela sommaren och hösten,
bara man klipper av blomman med alla fröna på.
Och det gör man gärna, då fröna är ganska stora och inte så fina.


Klippnejlikan.
Klippnejlikan , som jag var den växt jag egentligen ville ha,
har flyttats och delats till andra ställen nu.
Den har jag i de stenpartierna som vi gjort senare år.
Den sprider sig inte alls, mer än att den blir vidare med åren.
Den blommar från juli och är fortfarande i blom.
Så det var ett bra inköp.
Två långblommande växter, Klippnejlika och Blågull , den senare som även sprider sig !!



No comments:

Post a Comment