Friday, September 27, 2013

Humlen växer på vår spaljé.


Humlen växer på altanspaljén.
Humle var en växt som jag inte visste så mycket om.
Bara att den användes vid ölbryggning, mer visste jag inte förut.
Vi byggde en altan, och tyckte att det behövdes en  avskärmning i änden på den,
mot vind och insyn.
Vi hade en del smala lister som låg, så de sattes ihop till en spaljé.
Vi lämnade en liten bit in mot huset, så vi kan ta oss upp på altanen den vägen med.
När jag sen hemma hos en bekant såg humlen klättra högt, verkade det vara en bra växt att ha där.
Så då fick jag ta med en rotbit hem, att sätta.
Den tog sig snabbt och började växa.
Varje år har det kommit upp nya skott, så nu har den blivit väldigt stor.
Vissa skott får jag slita upp, så den inte blir alltför vid.

Humlen ,med sina fina kottar.
Jag hade tydligen tur då jag tog humle-roten.
Det visade sig vara en hon-planta, med kottar på.
Han-plantorna är inte lika fina!.
Humlen växer och får många meter långa , slingrande grenar.
Varje dag växer den upp mot 20 cm, på varje gren.
De slingrar sig väldigt, så jag kollar ofta att de slingrar upp på ett bra sätt.
Den vill gärna slingra sig runt sina egna grenar,och blir då som en väldigt tjock gren,
som sen blir så tung att den ramlar ner.
Jag ser därför till att den slingrar runt spaljén i stället.


Bänk på altanen .
Vår son byggde en fin bänk av tryckimpregnerat virke, som vi ställde mot spaljén, uppe på altanen.
Spaljén byggdes med en vinkel på utsidan, för att bli stadigare.
Och sen la vi en list snett över, så humlen bildar ett litet tak över bänken.


Utsikt från bänken.

Där på bänken kan man sitta  i skuggan varma dagar och titta ut på blommorna.
Taket av humle blir så tjockt , att det även skyddar mot lite regn.
Nu är det snart dags att klippa ner hela humlen, till nån dm ovanför marken.
Sen är det bara att vänta på att den börjar växa nästa vår igen.





No comments:

Post a Comment