Sunday, September 22, 2013

Tidlösa eller Nakna Jungfrun

Tidlösa, dubbel.

Vi har nuförtiden ganska många Tidlösa i vår trädgård.
De heter Tidlösa eller Nakna Jungfrun, kanske för att de plötsligt dyker upp i landen 
utan några blad runt den.
Jag köpte ett par lökar en höst för länge sedan.
Det var de som syns på bilden  med dubbla blommor.
De är väldigt vackra då de slår ut.
När jag satte dem visste jag inte att de skulle bli så fula på försommaren.
Bladen kommer nämligen då, 
och är upp mot 20-25 cm långa, avlånga som långa tulpanblad.
och de ska sen stå kvar och vissna ner sakta och skaffa kraft till höstens blomning.
Eftersom jag satte dem framtill i landen för att se blommorna bra, 
så kom de fula, långa bladen att stå och skymma andra växter på våren.
Enkelblommande Tidlösa hålls upp av lavendeln.

Efter ett par år så ledsna jag på,  att se de fula bladen, 
så då flyttade jag lökarna långt bak i landen, så bladen ska skymmas på våren.
Jag upptäckte då att en lök blivit kanske 5-10 stycken nya runt den.
Så jag tog upp dem och började sätta lökar lite överallt.
De enkelblommande, fick jag en lök av, från en bekant.
De har jag också kunnat dela flera gånger.

Tidlösan uppe i bergsskrevan verkar trivas bra.

De fula bladen skyms av Hostan på sommaren, nu kikar blommorna fram.

Nu står alla mina Tidlösor , så bladen skyms av perenner på våren.
Tyvärr så skymmer andra höga perenner, de blommande Tidlösorna också.
Jag har fått gå runt och leta var Tidlösan blommar,
 och  klippt ner de nu nästan överblommade höga perennerna, för att vi ska få se dem.
De som har stått helt gömda under perennerna, är mycket ljusa, nästan vita.
Men blir nog mörkare snart i solen.
Blomman har stått under perennerna.

De enkla har svårt att hålla  sina blommor uppe.
De ligger utspridda på marken.
Man kan, och ska nog, köpa Tidlösa nu på hösten.
De har då ofta små blomskaft som tittar fram ur lökarna.
Det var så jag fick se dem ligga i en affär för många år sedan, och tyckte de såg fina ut.
Man kan t.o.m. låta lökarna ligga inne på ett fat, utan jord eller vatten,
 ett tag och njuta av blommorna , innan man sätter ut lökarna i jorden.
De har ju all kraft i löken och klarar kanske några veckor i en fin skål!



No comments:

Post a Comment