Thursday, September 5, 2013

Murreva, en söt marktäckare.


Murrevans söta små blommor.


För många år sedan köpte jag en kruka med Murreva ( Mur-reva).
Jag satte blomman under kastanjen.
Där verkade den inte trivas så bra, men överlevde iallafall några år.
Men när vi byggde dammen så flyttade jag murrevan till skarvarna mellan stenplattorna,
nära stocken mot vår gårdsplan.
Jag satte den på insidan mot dammen.
Sen har den sått sig ut i gruset, med en massa små plantor.
När de blir för många sliter jag upp dem, för de ska bara vara längs stocken.
Där är det lätt att ta upp dem, då gruset ligger på en matta, så rötterna kan inte gå så djupt där.
Läste nyss på datorn, att hos vissa har den spritt sig så den tar över  helt.
Kanske det den håller på att göra i vårt stenparti på baksidan av huset.
För nu ser det ut som den förökar sig överallt i springorna mellan stenarna,
och runt andra småväxter där.
Så jag får hålla koll om de blir för mycket av dem.

Murrevan har trängt sig in bland citrontimjanen.
I år har den börjat klättra upp på altanen med.
Den fick då långa lite kala stjälkar, med blad här och där, innan den nådde altangolvet.

På väg upp på altanen, just där vi stiger upp vid spaljén.
Jag har tyckt mycket om denna söta, låga växt, då den växt på såna ställen,
 i springor mm, där andra växter inte trivts.
Den blommar mest hela sommaren och hösten, så om den inte sprider sig alltför ohämmat,
så är det en mycket söt växt att ha,
 Men jag får nog ha lite koll på den kommande år,  så den inte sprider sig för mycket.

Murrevan ute i gruset vid stocken. Där trivs den väldigt bra.


No comments:

Post a Comment