Friday, September 6, 2013

Gul trumpetsvamp.



Gul trumpetsvamp
Sen flera veckor håller vi, mest min man, på att rusta vårt TV-rum, på utsidan.
Taket görs om och väggen panelas om, så  huset ska bli fint runtom.
Förra året målade han ju om resten av huset i faluröd färg.
Men biten på utbyggnaden lämnades orörd, och har därför fortfarande varit mörkbrun.
Där hade solen torkat sönder panelen under de dryga 40 år vi bott här,
så den måste bytas, innan den målades.
Panelen kom på plats häromdagen och då var det fönstrens tur att bli fina.
Så de har slipats och målats inne i garaget, medan en stor skiva suttit över fönsteröppningarna.


Altanen med den bruna färgen på TV-rummets vägg.

Tv-rummets vägg med ny panel och färg,men utan några fönster isatta.
De här sista dagarna har det ju varit otrolig hett i sommarvärmen, trots att det är september,
så det har varit så varmt där i hörnan, att vi knappt orkat jobba där.
Därför kände jag igår att jag bara måste ut i skogen och svalka mig.
Så jag cyklade iväg och traskade sen upp till våra svampställen.
Men torkan har gjort att jag inte hittade några vanliga kantareller ,
Som tur var fanns några fina trumpetsvampar vid ett nästan torrlagt kärr.
 Så jag kom iallafall hem med lite Gul trumpetsvamp.
Rödbetor och morötter har vi massor av i vårt land,
så jag hämtade en del och så fick vi en god middag.


En god, färggrann middag blev det igår.

Senare på kvällen satte vi sen dit de nu slipade och ommålade fönstren också, 
så idag har vi tagit en välbehövlig paus från jobbandet.




No comments:

Post a Comment