Sunday, September 8, 2013

Hibiscusen i växthuset .


Hibiskusen blommar bredvid tomaterna.

Fortfarande blommar det fint  i växthuset.
Och de sista tomaterna håller på att mogna nu.
De två Hibiskusarna  har jag fått som sticklingar för flera år sedan.
Några år innan dess var det en som tog med sticklingar från Kanarieöarna,
och sen fick jag i min tur, sticklingar av henne.
De liknar nu trän eller stora buskar med tjocka stammar.
De har synd nog haft lite svårt för att blomma.
Men de har hela tiden växt väldigt, så jag är tvungen att klippa in grenarna flera gånger per år,
 för annars blir de för omfångsrika.
Jag får ha dem i stora krukor på golvet, så de får plats.
För att få blommor har jag provat med att ställa ut dem på sommaren, ställa svalt på vintern, 
eller ha dem inne i villan , ljust hela året.
Nu har jag haft dem inne i vårt vardagsrum i ett år, ljust i väster-fönster.
och nu blommar de fint, både i växthuset och inne.


Hibiskusen är så vacker med sina stora blommor.
Pelargonerna har växt mycket de med. 
 De blir större där än de brukar bli, då jag har dem inne.
Så jag kommer att ha både dem och Hibiscusen i växthuset nästa sommar också.
För de trivs väldigt bra i värmen där.

Pelargon och oliv.

2 olika pelargoner samsas i en låda

Luktärtorna och Blomman för dagen, svingar sig upp i taket och ut genom dörren.






No comments:

Post a Comment