Saturday, September 7, 2013

Kvällsljus i trädgården.

Solrosorna är vackra i kvällsljuset.
Den här hösten har hittills varit väldigt skön, med mest sol.
Just nu är det över 20 grader på dagen , vilket är härligt.
Nätterna är kalla, som de varit hela sommaren, runt 10.
Fast några nätter har det varit runt 5 grader.
Eftersom vi bor på en ö, så brukar frosten komma lite senare här.
Hoppas den inte kommer förrän i november!!

När jag var ute på kvällen igår,  ( ja, vem har lust att vara inne i det fina vädret?),
så var trädgården väldigt vacker i kvällsljuset.
Vissa partier var det skugga på, av de stora träden, men här och där tittade solen ändå in.

Liten blåklocka , som blommat i flera månader nu.

Gull-clematisen har just börjat blomma .

Den vita floxen har nyligen börjat blomma. Senare än de andra färgerna.

När jag gick runt i trädgården, så såg jag inne blanda andra perenner, 
att Tidlösan (Nakna Jungfrun) börjat blomma.
Förut kom den inte förrän de andra perennerna börjat vissna ner.
Nu får jag slita upp, eller klippa ner, perenner som står nära Tidlösan.
För den är så vacker då den blommar.
Här stod den mitt i höstastrarna, som spridit sig för mycket.
Så dem får jag slita upp fler och fler av.  De tar över väldigt.
Jag trodde inte höstastrarna skulle sprida sig alls då jag köpte dem för många år sedan.
Jag satte de små krukväxterna på graven och i balkonglådan.
De var då bara o 20-25 cm höga. Blå eller lila blommor.
Sen då de blommat klart där, så provade jag att sätta ut dem i trädgården, vilket var fint.
Men  nu har de växt väldigt och tränger ut andra blommor.

Tidlösan börjar blomma redan!!





No comments:

Post a Comment