Saturday, August 31, 2013

Komposten ska tömmas.

Tömning av kompost-behållaren.
Häromdagen var det dags att tömma vår snurrande kompost.
Jag hade sedan en tid börjat fylla det andra facket igen.
Det första facket fylldes klart för kanske en månad sen.
När det sen blir nästan fullt i båda facken så blir den ganska tung att snurra på.
Så jag fick ta fram skottkärran och flytta det kladdiga innehållet.
Som tur är så luktar det inte så mycket, fast det ser så geggigt ut.

Matresterna har blivit till en brun röra.

I den här kompostbehållaren är det inga maskar, utan bara en massa andra småkryp.
Nu ska det läggas i den stora kompostlådan, med pallkragar, för att efterkompostera.
Där är en massa maskar, som ska jobba på , så det blir fin jord av det.

Det läggs nu ner i den stora komposten.
Jag drar undan en del av det som ligger i lådan, för att få ner den kladdiga komposten under .
Sen så lägger jag tillbaka växtdelarna från trädgården, som ett lock..
På så sätt slipper det lukta alls, och maskarna kommer åt det bättre.

Jag kollar sen min vinterkompost, i den svarta tunnan.
Den har ännu inte komposterats klart, men där kryllar det av maskar.

Massor av maskar var det i tunnan.

Innan vintern ska det också efterkomposteras, men det får jag ta senare i höst.
Huvudsaken den är tömd innan snön kommer.

Allra sist så måste allt som jag använt rengöras, för kärran och spaden är väldigt kladdiga.

Med sprutmunstycke på vattenslangen blir allt rent igen.







No comments:

Post a Comment