Friday, August 23, 2013

Äpplen hos oss



Äppelkaka med vaniljvisp
Vi har 3 äppelträd, som blommar fint, men ger väldigt lite äpplen.
Det är ett Transparente blanche-, ett Oranie- och ett Åkerö-träd.
Åkerö-trädet har inte givit mer än ett äpple på alla de år vi haft det.
Men vi hoppas det nån gång ska bli goda vinteräpplen på det!


Transparente blanche-trädet ger fina , mycket goda äpplen.


Det sista Oranie -äpplet låg på gräsmattan i morse.
Även om det inte blev så många äpplen i år, så har de varit fina.
Inga rönnbärsmalar har gjort gångar i dem .

De flesta äpplena har ätits upp allteftersom de mognat och ramlat ner.
Barnbarnen har plockat på träden, och mumsat några med.
Resten har bara räckt till 3 äppelkakor.

Jag gör en enkel Äppelkaka, som en smul-kaka.

150 gr smör
3 dl mjöl
1 dl kokosflingor
knappt en dl socker.

Allt hackas ihop och läggs i en form, (men spara lite att lägga längs kanten uppe på äpplena.)
Sen brer jag ut äppelmoset jag just kokat, utan socker.
(Jag kokar äpplena, bara för att få dem lite krämigare. Godare så , tycker jag.)
På moset strör jag en del kanel, för färg och smak.
Sen tar jag det sista av kakdegen och lägger längs kanten.
Gräddas i nedre delen av ugnen i 220 grader i 20 minuter.

Gott att äta med vaniljkräm eller glass.







No comments:

Post a Comment