Sunday, August 18, 2013

Komposterna



En komposthög direkt på marken.
Komposterna är viktiga i en trädgård.
Där blir växterna till jord, som vi kan använda i våra land senare.
Först hade jag bara högar av avklippta växter och la i en stor hög.
Det blev inget vidare snyggt.
Och inte så effektivt heller, då de blir så torra.
Det tar tid där för växterna att brytas ner av insekter, maskar mm.

Så vi skaffade då flera olika komposter.
Min man gjorde kompostlådor av lastpallar och satte på pallkragar, som sätts dit en och en.
Det är bra , för då kan man sakta ta av dem då man sen ska skotta ur jorden.


Lastpall med pallkragar.

Vi fick höra att om man hade en råttsäker kompost, 
kunde man få hämtning av sopor en gång i månaden.
Det passade oss bra, då vi har väldigt lite sopor, ofta bara halvfull tunna efter en månad.
Då fick min man tag i en snurrande kompost på ben, med två avdelningar i.
Jag fyller en i taget, bara med hushållssopor, ingen blast från trädgården.
Jag snurrar ett par varv på den då jag lägger dit nytt,
och låter den står med öppningarna neråt, så inte regn kommer in där.
När bägge delarna är fulla , tömmer jag ut den första i en skottkärra, som körs in under den.
Det ser ganska äckligt ut, stora klunsar som luktar starkt, halvt nerbrutet avfall.
Jag lägger av det i komposten med pallkragar, där det får efterkompostera.
Det sätter fart på det som jag lagt dit från trädgården.
Massor av daggmaskar blir det då i komposten, särskilt i det geggiga.


Kompost som snurras.
Jag använder den här 9 månader om året, men på vintern fryser luckorna fast, så jag inte får upp dem. 

På vintern har jag en annan kompostbehållare, som jag ärvt från  min mammas sommarstuga.
Den har jag ställt nära vår förrådsdörr, så jag lätt kan nå den på vintern.
Under vintermånaderna hinner den precis fyllas upp ända till kanten.
Sen står den utan att användas ända tills nästa vinter.
Precis innan vintern tömmer jag den jorden på mina land, 
så det bara är lite kvar av den gamla komposten i botten.
Där är det lite maskar och andra små djur kvar, som kan börja jobba med våra nya matrester!.

Kompostbehållare för vintern.


No comments:

Post a Comment