Monday, August 26, 2013

Blommor man får leta efter,

Varje år kommer det växter, som jag får leta lite extra efter.
Ibland har jag rensat bort "konstiga" blad, trott det varit ogräs.
Förra året hittade jag aldrig min Brudslöja, som jag sått för flera år sedan.
I år var jag försiktig med rensandet på den plats där jag visste den brukade vara.
Och då fanns den där, men ganska tanig.
Då förstod jag hur det gått till då jag rensade bort bladen förra året.
För runt där i landet var en massa ogräs, som liknade Brudslöjans blad.

Den enda kvarvarande Brudslöjan.

Nu hoppas jag se till att den får lite mer plats att växa på, så den blir stor igen om några år.
Nere vid stock-kanten hittade jag en liten mini blomma, som däremot verkar breda ut sig bättre.
Det är en  Dvärg-Astilbe, bara högst 10 cm hög.

Dvärg-astilbe
Den hör till samma familj som den betydligt större Plym-Astilben, 
som syns som stora ruggar med plymer, i många trädgårdar.
Vår stora Astilbe har tyvärr inte så fina vippor, men är fin ändå.

Meterhög Plym-Astilbe


No comments:

Post a Comment