Saturday, August 17, 2013

Renfana, en favorit från barndomen

En söt liten bok.



En regnig dag som idag, passar det att skriva om en bok ,
som jag kommit att tänka på då vår Renfana nu är mycket stor och fin.
Jag har inte tittat i den boken på flera år, men nu blev det av.

Omkring 1950 fick jag i present av min kusin, en liten fin bok på engelska.
Jag kunde ju inte läsa, varken svenska eller engelska då, men mina föräldrar läste för mig ur den.
Det är små "dikter" om olika blommor längs vägkanten.
Författaren Cicely Mary Barker, har själv målat de söta bilderna.

Jag blev idag lite nyfiken på om det stod nåt på "nätet" om henne.
Och de gjorde det.
De visade sig att hon föddes 1895 i England.
Eftersom hon hade epilepsi som barn, så kunde hon inte gå i skolan, utan undervisades hemma.
Hon var  ett ganska ensamt barn, som började skriva och rita böcker om mest blommor.
Alla hette nåt med Flowers först : Flower fairies of.........( spring, winter mm )
Min bok om vägkantens blommor skrevs 1948.
Om ni vill läsa mer om henne och hennes böcker, så hittade jag en bra sida på nätet.
http://www.flowerfairies.com/UK/author.html

Hon skriver i förordet på boken, att hon ritat av och kollat upp fakta om blommorna .
Men att älvan är det enda som är påhittat

Den sida i boken som jag gillade allra bäst, var den om Renfanan,
eller som den heter på engelska, Tansy.
Jag tror det var för att hon använde blommorna till knappar.
Det såg väl kul ut.

Sidan med Renfanan
En älva syr i en knapp


Min största Renfana, står nu fin, men kommer väl att lägga sig ner av regn och blåst.

Renfanan har tagit sig in från vägkanten, men får stå kvar då den är så fin.



No comments:

Post a Comment