Tuesday, August 27, 2013

Augustis liljor

Liljan håller på att slå ut.

De flesta liljorna har blommat över redan.
Men den vita  på baksidan av huset, blommar i augusti.
Då när alla andra för flera veckor sedan blommat över, så kommer den.
Jag har 2 stycken av Orientalisk vit lilja.
Mer än det namnet står inte på kartongbiten jag sparat då jag köpte den.
Det är femte året den blommar så här fint.
En del liljelökar som jag sätter, klarar nog inte vintern här, för de kommer aldrig upp.
Och en del blommar ett år efter jag satt dem, men sen aldrig mer.

Dagen efter är den vita liljan helt utslagen.

När nu den här vita liljan håller på att vissna,
så hittade jag två stycken rödgula liljor mitt inne bland Guldbollarna. 
De hade redan börjat blomma, då jag skulle rensa där i rabatten och hittade dem.
Varje år blir jag lika förvånad av att se dem där.
Jag får då slita upp en del av de höga Guldbollarna, som tar över allt i den rabatten,
för att kunna se de fina liljorna.
Hoppas de blommar i fortsättningen med, utan att Guldbollarna tar över helt.

Liljan Sheherezade inne bland Guldbollarna.

Det här är den som blommar sist av mina liljor, så nu får vi vänta till nästa års blomning.
Jag har inte tänkt köpa fler lökar, men då jag ser utbudet av lökar på nätet,
så kommer jag nog att skicka efter några fler.
Liljorna doftar ofta väldigt gott och är så vackra!!


Liljan Sheherezade syns bättre då jag tagit bort blommorna runt den.










No comments:

Post a Comment