Monday, August 5, 2013

Höstrudbeckia och andra gula blommor

Runt vårt hus är det väldigt mycket rosa blommor just nu.
Höstflox och Höstanemoner har tagit över i landen på framsidan av huset.

Men nere vid infarten är det mycket gult i stället.
Till höger blommar Höstrudbeckian, eller som den också heter, Guldbollen.
Den frodas och är högre än alla andra blommor, nästan 2,5 meter hög.
Det växer varje år upp nya stänglar, genom att den skjuter rotskott.
Så då den börjar växa på våren, sliter jag upp en massa skott,
annars tar den över hela landet.
Vi har ställt de böjda armeringsjärnen runt om, som stöd,
men tyvärr är de bara 1 meter höga.
Men blommorna klarar sig bra, om det inte nu börjar blåsa väldigt eller störtregna.

Guldboll kallar jag den
Till vänster innanför "grinden" blommar flera sorters gula blommor.
Precis till vänster är det en Rudbeckia, av något slag.
Jag har fått den av en kompis, så jag vet inte vad den sorten heter.
I år har vi för första gången fått en planta till av den.
Den måste ha fröat av sig , så kanske hade jag redan förra året en ny bladrosett.

Rudbeckia , med påfågelsöga.

I stora landet till vänster höjer sig också vad jag tror är Höstsolros, en perenn,
 en bra bit över Jätteprästkragar, Höstflox och andra ganska höga perenner.
De är väldigt sirliga och vackra där de "svävar" över de andra blommorna.

Höstsolrosen har fina blommor
I vänstra landet finns det också Gullkrage och Renfana.
De har frö-sått sig från naturen runt.
Men de är så fina att de får vara i landen, fast bara några få plantor får vara kvar.
Resten slits upp på våren då jag ser var de är.
För de vill gärna komma överallt, och ta över , så mina perenner inte syns. 
Renfanan är vackrast då den står lite för sig själv.
Den blir som en liten buske, 1 x 1 x 1 meter.
Man kan ta in stjälkar, då de blommar, och torka dem uppochner-hängda.
Sen använda dem i buketter med eterneller eller andra torkade blommor.

Gullkrage

Renfanan blir som en liten buske.
Snart kommer det ett par olika sorters Gullris i  det landet med,
så det blir ännu mer gult då,  men än är de bara i knopp.








No comments:

Post a Comment