Thursday, August 22, 2013

Squashen är fortfarande fin


Stora  vackra squashblommor.

Squashen blommar på, efter ett kortare uppehåll, då det regnade.
Den är väldigt beroende av att få sol och värme.
Själv tycker jag det var skönt att få en paus från den stora squashen,
så jag kunnat ta vara på dem jag hade fått, och dessutom kunnat ta andra grönsaker.

Jag sätter alltid ganska många frön av dem, minst det dubbla mot vad det blir.
För väldigt många tar sig aldrig här hos oss.
Eftersom jag har mina innanför häcken, i en sluttning,
så gör jag gropar kanske 25 cm i diameter, och  5-10 cm djupa.
I dem groparna sätter jag ungefär 3 frön i varje.
Oftast tar sig bara 1 av dem.
Jag gör groparna för att sen kunna vattna i dem , runt halsen på växterna.
Annars rinner vattnet bort, och de fodrar mycket väta.
I år har 5 plantor tagit sig, som ska ha mycket plats runt sig.
Jag har dem ändå ganska tätt, en halvmeter mellan varje planta, vilket gått bra.


Blasten blir skrymmande.

Jag har tagit några mer normalstora squash de sista dagarna, så vi kunnat steka skivor till middagen.
Nu ser jag att det är många små nya som bildas, så jag kommer att ha squash ett tag till.


Idag hittade jag många små squash under de stora bladen .









No comments:

Post a Comment