Friday, August 9, 2013

Regntunga växter



Idag blir det inget fika utomhus!
Vi har nu fått 15 mm regn sen igår eftermiddag.
Hoppas det blir ännu mer, senare under dagen.
Växterna böjs ner på marken, då de blir så tunga av vatten.
De flesta blommorna brukar sen resa sig, då de torkar av solen.
Annars får jag sätta stöd under dem.


Renfanan har lagt sig över plattorna.

Alla våra tunnor är nu fulla, så jag kan vattna mina krukor ett bra tag.
Vi har alltid en liten pinne som flyter i tunnorna, så insekter som ramlar i kan rädda sig.
I låga baljor har vi långa pinnar, så grodor mm som hoppar i, kan rädda sig upp.
Egentligen ska man ha nät på tunnorna, så slipper man få i djur.
Men i år är det bara nät över en tunna.
En av våra tunnor för regnvatten
Regnandet gör att det kommer massor av sniglar in i trädgården.
De blir väldigt aktiva i det blöta gräset, och går i långa rader över vägen.
Jag plockar upp dem och går iväg en bit med dem.
Vi har också små sniglar som klättrar på bladen och äter hål.
Men de jag plockar och tar bort är de lite större, Vinbergssnäckorna.

Vinbergssnäcka






No comments:

Post a Comment